De winkel waar we met z’n allen nauwelijks meer omheen kunnen, is de supermarkt.

Ruim ¾ van de panelleden doet alle boodschappen bij de (fysieke) supermarkt. 3% shopt voornamelijk online. 85% doet meerdere keren per week boodschappen bij de supermarkt.

De belangrijkste supermarkt, de supermarkt waar je de meeste boodschappen doet, wordt ook wel de primaire supermarkt genoemd. De supermarkt die je daarnaast het meest bezoekt, wordt ook wel de secundaire supermarkt genoemd.

Welke supermarkt wordt door onze panelleden het meest bezocht (de belangrijkste resultaten):

Het is niet verbazingwekkend dat de grootste supermarktketens hier bovenaan staan. We hebben namelijk ook gevraagd wat de reden is waarom je ergens boodschappen doet:

Als reden geeft 57% van de panelleden dat ‘dichtbij huis’ een van de belangrijkste redenen is voor de primaire supermarkt (de supermarkt waar je de meeste boodschappen doet). Daarnaast is het van belang dat de supermarkt goede aanbiedingen, goede prijs-kwaliteit verhouding en lage prijzen heeft.

Voor de 3 supermarkten die het meest bezocht worden is de reden voor het bezoek:

Bezoekers van de Lidl gaan vooral voor de lage prijzen, de prijs-kwaliteit verhouding en goede aanbiedingen. Voor bezoekers van AH is dichtbij huis van belang, evenals goede aanbiedingen en veel verschillende producten. Voor bezoekers van Jumbo geldt dit ook maar in iets mindere mate. Daarnaast is de prijs-kwaliteitsverhouding en lage prijzen meer van belang bij de Jumbo dan bij klanten van Albert Heijn.

Veel supermarkten verkopen zowel huismerken als A-merken. Wanneer onze respondenten boodschappen doen bij hun primaire supermarkt (de supermarkt waar je de meeste boodschappen doet) , wordt er bij bijvoorbeeld bier  en chips meer gekozen voor het A-merk dan bijvoorbeeld bij toiletpapier. Zie hieronder voor meer voorbeelden. Ook voor koolzuurhoudende frisdranken (kzh) wordt bij de primaire supermarkt vaker gekozen voor het A-merk dan het huismerk.

Natuurlijk zijn er ook verschillen tussen de supermarkten. Bij de Lidl bv, wordt vaker gekozen voor het huismerk bier dan bij de andere supermarkten.

Ter bevordering van de leesbaarheid wordt in de grafiek alleen het percentage huismerk getoond.

Als laatste vraag stelden we de vraag in welke groep je jezelf indeelt. We vragen dit omdat we nog wel eens onderzoeken hebben voor vegetariërs of flexitariërs. We kregen een aantal opmerkingen dat de optie pescotariër (geen vlees, wel vis) er niet bij stond. Deze hebben we inderdaad buiten beschouwing gelaten omdat het voor ons niet zo van belang was, maar gezien de reacties zullen we deze in de toekomst toevoegen.

Tot slot, zoals beloofd worden er 3 waardebonnen onder de deelnemers verloot. Deze zijn gewonnen door mevrouw van Dijk-Scheffer uit Doorn en de heren Cawley en Valkenet uit Almere. Zij hebben inmiddels bericht gehad en de waardebonnen worden verstuurd.