Zijn Mobiel Panelleden bekend met bezorgdiensten van dagelijkse boodschappen en maken ze er ook gebruik van?
We hebben daarom onze panelleden gevraagd naar de bekendheid en gebruik van bezorgdiensten voor supermarktartikelen. De bezorgdiensten van Albert Heijn, Picnic en Jumbo zijn het meest bekend, maar ook Flink, Plus en Gorilla’s genieten een grote bekendheid.
Vervolgens is gevraagd naar de voorkeur van bezorgdiensten. Panelleden maakten een rangschikking (top 3) van de bezorgdiensten. Prijs of beschikbaarheid van een bezorgdienst in het betreffende postcodegebied werden hierbij buiten beschouwing gelaten. Zoals hieronder blijkt wordt Albert Heijn door 43% van de panelleden op de 1e plek gezet, voor Picnic ligt dit percentage op 19%. Verder is Albert Heijn bij 24% van de panelleden op de 2e plek gezet en bij 18% op plek 3.
De top 3 wordt gevormd door Albert Heijn, Jumbo en Picnic. Lidl, die nog geen bezorgdienst heeft voor food-artikelen, volgt daarna, gevolgd door Plus en Flink.
Meer dan de helft van onze panelleden gebruikt of heeft gebruik gemaakt van bezorgdiensten. Ongeveer 1/3 heeft er nooit gebruik van gemaakt en iets minder dan 1 op de 10 panelleden denkt er wel over om het te gaan proberen.
Hierna worden de resultaten van de panelleden van deze 4 groepen apart gepresenteerd. Als eerste de panelleden die gebruik hebben gemaakt van bezorgdiensten in het afgelopen jaar.
Gebruik gemaakt van bezorgdiensten
Panelleden die gebruik maken van bezorgdiensten voor supermarktboodschappen bestellen vooral boodschappen bij:
1. | Picnic (39%) | Rapportcijfer | 8,5 |
2. | Albert Heijn (31%) | Rapportcijfer | 8,3 |
3. | Jumbo (9%) | Rapportcijfer | 8,1 |
4. | Flink (6%) | Rapportcijfer | 8,7 |
5. | Plus (6%) | Rapportcijfer | 8,3 |
Ze doen dit vooral omdat het makkelijk is en er niet met zware boodschappen gesjouwd hoeft te worden.
Ruim 40% maakt minimaal 1x per 2 weken gebruik van bezorgdiensten. Iets minder dan 1/3 van de gebruikers van bezorgdiensten maakt er minder dan 1x per maand gebruik van.
In het verleden wel gebruik gemaakt van bezorgdiensten maar het laatste jaar niet meer
Panelleden die gebruik hebben gemaakt van bezorgdiensten voor supermarktboodschappen bestelden vooral boodschappen bij:
1. | Albert Heijn (39%) | Rapportcijfer | 7,9 |
2. | Picnic (35%) | Rapportcijfer | 8,0 |
3. | Jumbo (11%) | Rapportcijfer | 8,1 |
Deze panelleden zijn positief over de bezorgdiensten maar gebruiken de bezorgdiensten niet meer doordat het niet meer nodig is (bv. in Corona tijd wel, veranderde thuis- of werksituatie). Iets minder dan 1 op de 10 vond het ook te duur.
Nooit gebruik gemaakt van bezorgdiensten en ook niet van plan
Ongeveer 1/3 van de panelleden maakt geen gebruik van bezorgdiensten en is het ook niet van plan. Bijna iedereen is wel bekend met bezorgdiensten en op de vraag welke bezorgdiensten ze zouden kiezen komt de volgende top 3:
1. | Albert Heijn (45%) |
2. | Lidl (15%) |
3. | Jumbo (14%) |
4. | Picnic (14%) |
Het merendeel van deze panelleden die geen gebruik maken van bezorgdiensten wil zelf producten uitzoeken in de supermarkt of vinden het niet nodig omdat ze vlak bij een supermarkt wonen. 1 op de 5 vindt het ook te duur of lastig om 1 keer alle boodschappen te doen.
Nooit gebruik gemaakt van bezorgdiensten en misschien wel van plan
Iets minder dan 10% van de panelleden heeft nog geen gebruik gemaakt van bezorgdiensten maar wil het misschien wel gaan proberen. Deze panelleden zouden dan kiezen voor:
1. | Picnic (30%) |
2. | Lidl (26%) |
3. | Plus (15%) |
4. | Jumbo (9%) |
5. | Albert Heijn (9%) |
Ook hier wordt Lidl vaak genoemd terwijl er alleen non-food artikelen online kunnen worden besteld. Blijkbaar is hier wel markt voor.
Zonder het enthousiasme van onze panelleden hadden we dit niet gekund. Onze hartelijke dank hiervoor. De prijswinnaars van de cadeaubon van 20 euro komen uit Almere, Zaandam en Eindhoven en kunnen de bon volgende week in hun brievenbus verwachten.